دوشنبه ۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

در گفتگو با کتابدار منتخب مدرسه تابستانی عنوان شد؛

خلاقیت سرمایه اصلی طراحی خدمت در کتابخانه‌های عمومی است

فاطمه ابوالفتحی مدرسه تابستانی نهاد اردبیل

فاطمه ابوالفتحی، کتابدار کتابخانه مرکزی قم، منتخب چهارمین دوره مدرسه تابستانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در گفتگویی پیرامون تجربیات خود از این دوره آموزشی، خلاقیت را سرمایه اصلی طراحی خدمت در کتابخانه‌های عمومی دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، چهارمین دوره مدرسه تابستانی با عنوان «طراحی خدمات برای کسب‌وکار در کتابخانه‌های عمومی» برای دومین سال متوالی به میزبانی استان اردبیل در شهر اردبیل برگزار شد.

چهارمین دوره مدرسه تابستانی نهاد با شرکت حدود ۱۰۰ نفر از کتابداران منتخب از سراسر کشور که برای حضور در این دوره آموزشی، مراحل مختلف آزمون، ارائه طرح، ایده و مصاحبه را طی کرده بودند، برگزار شد که در این دوره از استان قم نیز معصومه امید و فاطمه ابوالفتحی، کتابداران کتابخانه مرکزی قم حضور داشتند. در ادامه گفتگوی انجام شده با فاطمه ابوالفتحی، کتابدار کتابخانه مرکزی قم و از منتخبان چهارمین دوره مدرسه تابستانی آمده است:

ابوالفتحی در پاسخ به پرسشی پیرامون اهمیت این دوره‌های آموزشی و نقش آن در تغییر نگرش کتابداران کتابخانه‌های عمومی گفت: مدرسه تابستانی ۱۴۰۳ تجربه بسیار خوب و مفیدی بود، از این نظر که به کمک آموزه­‌های اساتید این دوره به ویژه آموزش‌­های علمی، نگاهم به فعالیت­‌هایی که در کتابخانه‌­های عمومی انجام می‌­شود، تغییر کرد.

وی افزود: به اعتقاد من کتابخانه‌­ها نقش آموزش و اجرای فعالیت‌­های فرهنگی را بر عهده داشتند؛ اما این دوره‌­ها نگرش کتابداران را نسبت به ظرفیت کتابخانه‌­ها تغییر داد و نکته اصلی این بود که می­‌توان با همان آموزش‌هایی که در کتابخانه‌­ها ارائه می‌­شود، اعضا را به کسب درآمد رساند.

این فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ادامه تاکید کرد: در واقع می‌شود یک ساختار ویژه با هدف متفاوت که همان کسب درآمد است را برای کارگاه‌­های آموزشی کتابخانه در نظر گرفت و کاربر را تا زمان کسب نتیجه رها نکرد.

وی در پاسخ به پرسشی پیرامون نقش کتابخانه‌های عمومی در آموزش کاربران و صاحبان کسب و کارهای کوچک و برقراری ارتباط بین افراد متخصص در محیط کتابخانه اظهار داشت: آموزش بخشی از کاری است که کتابخانه­‌های عمومی می‌­توانند برای خدمت کسب و کار انجام دهند. از طرفی کتابخانه‌­ها به عنوان مکانی برای افرادی که سعی در ایجاد کسب و کار دارند، می­‌توانند با ارائه خدمات دیگر مثل مشاوره و راهنمایی و استفاده از امکانات کتابخانه و برقراری ارتباط بین کاربران و افرادی که در حوزه مشترک فعالیت می­‌کنند و فعالیت‌­های دیگری که همه‌­ این­ها نیازمند تفکر خلاق و نبوغ کتابداران است، یاری‌رسان باشند.

عضو برگزیده گروه کارتنک چهارمین مدرسه تابستانی نهاد پیرامون نحوه فعالیت‌های عملی این دوره آموزشی و برگزیده شدن خود گفت: دو روز پایانی این دوره، یک پروژه عملی ۲۰ مرحله‌­ای داشت که کتابداران گروه­‌بندی شدند و در هر مرحله، از گروه‌­ها در راستای طراحی یک خدمت کسب و کار برای کتابخانه‌­های عمومی ­ سوالی پرسیده می‌شد که نیاز به همفکری تمامی اعضای گروه داشت. بعد از هر مرحله اساتید به گروه­‌ها برحسب میزان دقت، خلاقیت و مناسب بودن پاسخ‌­ها امتیاز می‌­دادند.

وی اضافه کرد: خدمت کسب و کاری که باعث شد گروه ما به عنوان گروه برتر شناخته شود، اتاق تکنوکسب بود. در کتابخانه‌­ها فضایی با امکاناتی مثل اینترنت، رایانه، پرینتر، دوربین عکاسی و ... در نظر گرفته می‌شود و مخاطب این خدمت افرادی هستند که کسب و کار نوین و نوپا راه‌­اندازی کرده‌­اند اما در زمینه تولید محتوا، اطلاعات و امکانات لازم را ندارند یا آموزش ندیده­‌اند؛ پس کتابخانه‌­ها به طور رایگان این فضا را به همراه کارگاه‌­های آموزشی و مشاوره­‌هایی در این زمینه در اختیار ایشان قرار می‌­دهند.

کتابدار کتابخانه مرکزی قم در پایان خاطرنشان کرد: نکته مهمی که این دوره به من آموخت این بود که لازم نیست برای طراحی خدمت کسب و کار از امکانات زیاد و یا بودجه بالایی استفاده کرد. سرمایه اصلی و اولیه هوش و نبوغ، خلاقیت و ذکاوت است که کتابداران از همه این­ها بهره‌­مند هستند و با خصلت دلسوزی و سخت­‌کوشی که دارند می ­توانند در این خدمت نو، فعال و موفق باشند.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 1 =